گروه بورس: جدال سنگینی بین دو طیف از سهامداران حقوقی در بورس در جریان بود، یک طرف با اهداف نا مشخص عرضه می‌کرد و طرف دوم، سهامی را که می‌توانست منجر به زیان سنگین شود، مورد حمایت قرار می‌داد.

 در نهایت شاخص بورس 641واحد رشد کرد.به گزارش همشهری، فقط 9روز دیگر تا تولد 47سالگی بورس باقی مانده است، در طول 47سال گذشته طیفی از سهامداران در بازار سهام شکل گرفته‌اند که اصطلاحا به آنها سهامداران اصیل می‌گویند، این سهامداران هم سهامداران حقوقی بزرگ هستند و هم سهامداران حقیقی کوچک، اما در طول چند سال گذشته طیفی از سهامداران جدید متولد شده‌اند که کمتر مطابق با جریان عمومی بازار حرکت می‌کنند و بیشتر اهداف کوتاه‌مدت دارند، این گروه که اهداف و رویه‌های آنها مشخص نیست عموما به صف‌های خرید و فروش بورس در مقاطع حساس دامن می‌زنند.

اما سهامداران قدیمی و اصیل‌تر به استحکام بورس در مقاطع حساس کمک می‌کنند. مبادلات روز گذشته بورس تهران محل جدال این دو طیف سهامدار بود که در نهایت با پیروزی سهامداران اصیل به پایان رسید و استحکام بورس را قوت بخشید. در پایان تقابل عرضه و تقاضای این دو گروه شاخص کل بورس تهران پس از 20روز نزول دیروز بار دیگر رشد کرد و به مدد سهامداران حقوقی بزرگ امید به تالار شیشه‌ای بازگشت.

بخشی از سهامداران حقوقی بزرگ که دیروز از بازار سهام حمایت کردند گروه‌ها و نهاد‌هایی بودند که عموما از آنها به نهاد‌های شبه‌دولتی وابسته به برخی نهادهای نظامی یاد می‌شود؛ گروه مالی کوثر، سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان ازجمله این سهامداران حقوقی بودند. همچنین صندوق نفت، بانک ملت، بانک اقتصاد نوین و سرمایه‌گذاری سمند از دیگر شرکت‌های حقوقی بزرگی بودند که در مبادلات دیروز زمینه رشد بازار سهام و حمایت از سهامداران را فراهم کردند.

بازار خراب‌کن‌ها

در آن سوی بازار طیفی از سهامداران حقوقی تازه وارد حضورداشتند که جریان عرضه را در بورس تقویت می‌کردند این کار در مقاطعی در جریان معاملات دیروز منجر به نزول دوباره شاخص شد که در نهایت با حمایت حقوقی‌های قدیمی‌تر بازار سهام با رشد به‌کار خود پایان داد. طیف جدید عموما شرکت‌های حقوقی بزرگی هستند که در دهه80 در اقتصاد ایران شکل گرفته‌اند. یک بانک خصوصی مشهور در صدر عرضه‌های دیروز بود در عین حال یک صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری که در 4سال گذشته، با حمایت دولت سابق، مدعی جذب سرمایه‌های خارجی به‌ویژه سرمایه ایرانیان مقیم خارج بوده است از دیگر عرضه‌کننده‌های مهم دیروز بود. عرضه‌های این شرکت در شرایطی انجام شد که روز جمعه حسن روحانی، رئیس‌جمهور در اجلاس داووس تلاش مضاعفی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی انجام داد. عملکرد این صندوق که در سال‌های اخیر به بازار خراب‌کن معروف شده، دیروز می‌توانست منجر به نزول بازار سهام شود.

حمایت حقوقی‌های بزرگ

از محمودرضا خواجه نصیری، مدیر نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار درباره روند عرضه و تقاضا در مبادلات دیروز پرسیدیم، او توضیح داد: در مبادلات روز گذشته 10تا 12سهامدار حقوقی بزرگ از بازار سهام حمایت کردند که عموما با تزریق منابعی بین یک تا 10میلیارد تومان به تعادل‌بخشیدن به روند عرضه و تقاضا در بازار کمک کردند. او تأکید کرد: شرکت‌های حقوقی دیگر نیز در بازار حضور داشتند که به‌صورت پراکنده به جریان عمومی بازار سهام کمک کردند. از خواجه نصیری پرسیدیم آیا این موضوع صحت دارد که برخی سهامداران حقوقی در مواقع حساس منجر به افزایش حجم عرضه و تقاضا در بازار می‌شوند، او در این‌باره گفت: برخی سهامداران حقوقی هستند که با جریان عمومی بازار حرکت نمی‌کنند در واقع رفتارشان بیشتر توده‌وار و شبیه سهامداران خرد و تازه‌وارد است، این سهامداران در مواقع حساس به صف‌های خرید و فروش در بورس دامن می‌زنند. او توضیح بیشتری در این‌باره نداد اما در عین حال تأکید کرد: معمولا هلدینگ‌ها و شرکت‌های حقوقی قدیمی‌تر با جریان بازار همراه هستند.

تأثیر اوراق تبعی

در مبادلات دیروز همچنین معاملات اوراق تبعی روی چند سهم مشخص در بازار سهام انجام شد و به گفته بازار به غیر از تأثیر حقوقی‌ها از دیگر عوامل رشد شاخص در داد و ستد‌های دیروز بود. از خواجه نصیری پرسیدیم آیا انتشار این اوراق به رشد شاخص بورس کمک کرد، او گفت: انتشار اوراق تبعی برای سهامی مانند تاپیکو، هلدینگ پارسیان و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هم به رشد بازار کمک کرد چرا که سرمایه‌گذاران را برای نگهداری این سهام تشویق می‌کرد.

مدیر نظارت سازمان بورس در توضیح کارکرد اوراق تبعی سهام گفت: این اوراق سهامی است که پوشش ریسک و بازده سهام را افزایش می‌دهد. در واقع ریسک را کاهش می‌دهد و منجر به افزایش بازده می‌شود به‌طوری که یک سرمایه‌گذار می‌داند با خرید این اوراق وجه تضمین شده‌ای را در یک دوره مشخص خواهد داشت. او با بیان اینکه سهامداران حقوقی خرید این اوراق را در یک دوره زمانی مشخص تضمین می‌کند، تأکید کرد: کسی که اوراق تبعی را خریداری کرده است می‌داند پس از یک دوره مشخص می‌تواند همین اوراق را با یک نرخ بازده بالاتر به سهامدار عمده به‌صورت تضمین شده بفروشد.

حمایت از تاپیکو با اوراق تبعی

محمدرضا رستمی، عضو هیأت مدیره شستا هم درباره انتشار اوراق تبعی برای سهام شرکت تاپیکو که دیروز در بازار مورد استقبال قرار گرفت و تأثیر مثبتی بر شاخص بورس داشت، گفت: اوراق تبعی مکانیسم حمایتی در روزهای منفی است که سهامداران به‌دلیل تصور از بین‌رفتن ارزش سهم اقدام به فروش سهام خود گاه به زیر قیمت خرید می‌کنند. وی افزود: سهامداران عمده ازجمله شستا اقدام به حمایت از سهام مدنظر می‌کنند و شستا درخصوص تاپیکو این اعتماد را دارد که اوراق در تاریخ سررسید به اعمال نمی‌رسد و سهم به قیمت مدنظر رسیده است.

کد خبر 247092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز